Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej
< All Topics
Print

Wprowadzenie do programowania w R

W tej części podręcznika pokazano podstawowe procedury programistyczne służące do przetwarzania symboli: instrukcję warunkową, instrukcja wyboru i pętle. Wymyślono je bardzo dawno, kilkadziesiąt lat wcześniej niż skonstruowano pierwsze komputery. Opisał je bowiem już w połowie XIX wieku Charles Babbage w dokumentacji swojej maszyny analitycznej (automatu, który przetwarzał symbole za pomocą wymienialnych programów zapisanych na metalowych płytkach), a jego popularyzatorka, Augusta Ada King (Hrabina Lovelas), wymyśliła i pokazała konstrukcję wielu programów wykorzystujących te możliwości istniejącej jeszcze wtedy tylko na papierze maszyny.

Pętle i instrukcja warunkowa kryją się za wieloma funkcjami zaimplementowanymi do R i wszystkimi uogólnieniami działań i funkcji na liczbach, które w R działają na ciągach. Powoduje to, że wiele operacji, które w innych językach modelowania wymagają zastosowanie pętli, udaje się tu zapisać bez pisania specjalnych formuł. Nie mniej, nie dla wszystkich operacji znajdzie się odpowiednią funkcję w podstawowych bibliotekach R. Często łatwiej i szybciej jest napisać własną funkcję z użyciem pętli i instrukcji warunkowych, niż szukać pakietu, który umożliwi nam rozwiązanie problemu za pomocą napisanych przez innych funkcji.

W tej części, rozdziały zawierające opisy podstawowych instrukcji i plansze w nich, podobnie jak w części pierwszej, służą przede wszystkim do oglądania. Można je skopiować do skryptu w R, zmodyfikować i uruchomić przez skopiowanie ich do konsoli. W ten sposób biolodzy bardzo często rozwiązują własne problemy. Nikt bowiem od nich nie wymaga samodzielnego programowania, ale zrozumienie kopiowanego skryptu i możliwość jego prawidłowej modyfikacji, wymaga znajomości podstawowych procedur.

Spis treści